Τετάρτη , 30 Σεπτέμβριος 2020

Γιατί μια μαμά δεν πρέπει να νιώθει ενοχές

Η μητρότητα αποτελεί ένα υπέροχο στάδιο στη ζωή μια γυναίκας, το οποίο ωστόσο μοιάζει συχνά να πηγαίνει χέρι-χέρι με τις ενοχές. Όταν μια γυναίκα γίνεται μαμά, το ένστικτο του να προστατεύσει το μωρό της, το οποίο είναι απολύτως εξαρτημένο από εκείνη, γίνεται κάποιες φορές συντριπτικό και οδηγεί σε τελειοθηρία- άρα και ενοχές- όσον αφορά την ανατροφή του.

Η λίστα με τα πράγματα για τα οποία μια μαμά μπορεί να νιώθει ενοχές είναι ατελείωτη, με μερικά κλασικά παραδείγματα το θηλασμό (“δε θήλασα” ή “δε θήλασα αρκετά”), την επιστροφή στη δουλειά (“παράτησα το παιδί μου”), κάποια απότομη αντίδραση σε μια αταξία του παιδιού (“του προκάλεσα τραύμα”) κ.ο.κ. Η ασυνείδητη σκέψη που γίνεται είναι τo “είμαι ανάξια μάνα”, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε ψυχολογικό επίπεδο. Μέχρι ενός σημείου, οι ενοχές είναι φυσιολογικές και αναμενόμενες.

Όταν όμως μια μαμά νιώθει ενοχές συνέχεια και για τα πάντα, αυτό απειλεί την ψυχική της κατάσταση αλλά και το δέσιμο με το παιδί της, ενώ σίγουρα “κλέβει” πολλή από τη χαρά του μεγαλώματος ενός παιδιού. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι υπερβολικές ενοχές των νέων μαμάδων, και οι αρνητικές σκέψεις που τις συνοδεύουν, μπορούν να οδηγήσουν ακόμα και στην επιλόχειο κατάθλιψη.

Οι ενοχές μια μαμάς, λοιπόν, μπορούν να είναι από ενοχλητικές έως και καταστροφικές, και άρα θα πρέπει να καταπολεμούνται πάση θυσία. Καλό είναι να θυμόμαστε ότι, ακόμα και όταν έχει να κάνει με τα παιδιά μας, το τέλειο είναι ανέφικτο. Μπορούμε να κάνουμε μόνο το καλύτερο μας στην εκάστοτε περίσταση και αυτό θα πρέπει να είναι αρκετό. Επιπλέον, τα παιδιά είναι πολύ πιο ανθεκτικά, τόσο σωματικά όσο και ψυχικά, από ότι νομίζουμε – σπανίως τα πράγματα για τα οποία νιώθουμε ενοχές, τα επηρεάζουν όντως όσο φοβόμαστε.

Τέλος, μια μαμά δεν παύει να είναι και άνθρωπος και να έχει προσωπικές ανάγκες (γυμναστική, κοινωνικές συναναστροφές, καλλωπισμός κλπ.) τις οποίες θα πρέπει στο μέτρο του δυνατού να καλύπτει, παρά τις όποιες ενοχές. Άλλωστε, μια μαμά που είναι “καλά”, είναι και καλύτερη μαμά!

Μυρτώ Κογεβίνα, MSc.
Ψυχολόγος-Ψυχοθεραπεύτρια

Email: myrtokogevina@gmail.com 
Facebook: https://www.facebook.com/myrto.kogevina.336 

www.kolonakipsychologist.com 


Πηγή