Πέμπτη , 1 Δεκέμβριος 2022

Σύνδρομο burnout: Τα επικίνδυνα σημάδια και οι τρόποι να το διαχειριστούμε

Το σύνδρομο burnout περιγράφει την εργασιακή εξουθένωση που νιώθει ένας εργαζόμενος που εκδηλώνεται με σωματική και ψυχική εξάντληση.

Το 2019, λίγο πριν την έναρξη του COVID-19 μαζί με τα lockdown, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για πρώτη φορά έθεσε την εξάντληση και την εργασιακή εξουθένωση στη λίστα της Διεθνούς Ταξινόμησης των Ασθενειών.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας δήλωσε ότι το σύνδρομο burnout χαρακτηρίζεται από τρεις καταστάσεις:

1) Συναισθήματα εξάντλησης ή και ενέργειας

2) Αυξημένη ψυχική απόσταση από τη δουλειά και αρνητικά συναισθήματα που σχετίζονται με την εργασία

3) Μειωμένη επαγγελματική απόδοση

Σε μια έρευνα του 2021, στην Αμερική σε 1.500 εργαζομένους, πάνω από τους μισούς ανέφεραν ότι αισθάνονται εξαντλημένοι εξαιτίας των αυξημένων εργασιακών τους απαιτήσεων ενώ 4,3 εκατομμύρια εργαζόμενοι εγκατέλειψαν τη δουλειά τους τον περασμένο Δεκέμβριο όπου για πρώτη φορά παρουσιάστηκε το φαινόμενο της μεγάλης παραίτησης.

Τι είναι το σύνδρομο burnout

Το εν λόγω σύνδρομο εμφανίζεται στους εργαζομένους έπειτα από χρόνιο εργασιακό στρες. Το άτομο που βιώνει αυτό το εξουθενωτικό συναίσθημα νιώθει εξάντληση, κυνισμό και αρνητικά συναισθήματα για τη δουλειά του με αποτέλεσμα να παρουσιάζει μειωμένη απόδοση στο εργασιακό του περιβάλλον.

Πρόκειται στην πραγματικότητα για μια έντονη υπερκόπωση που συνδέεται με την εργασία ή την ανεργία (QD85).

Όπως αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας το σύνδρομο burnout αφορά μόνο σε φαινόμενα εξάντλησης στον επαγγελματικό χώρο και δεν σχετίζεται με την εξουθένωση που νιώθει ο άνθρωπος από άλλες αιτίες.

Πώς θα καταλάβατε εάν πάσχετε από στο σύνδρομο burnout

  • Δεν κοιμάστε επαρκώς
  • Έχετε δυσκολία να ξυπνήσετε το πρωί και να ετοιμαστείτε για να πάτε στη δουλειά σας
  • Δεν έχετε ανοχή και υπομονή με τους συναδέλφους ή τους πελάτες σας και δεν συνεργάζεστε εύκολα μαζί τους
  • Αδιαφορείτε για τη δουλειά σας αλλά στην πραγματικότητα η εργασιομανία έρχεται, σε αρκετές περιπτώσεις, ως αντιστάθμισμα των αρνητικών συναισθημάτων
  • Έχετε δυσκολία συγκέντρωσης και δεν είστε πλέον αποτελεσματικοί
  • Νιώθετε βαθιά απογοήτευση και σας κυριεύουν αρνητικές και καταθλιπτικές σκέψεις
  • Υποφέρετε από πολύ συχνούς πονοκεφάλους και άλλα ψυχοσωματικά προβλήματα (αϋπνία ή υπνηλία, γαστρεντερικά προβλήματα, ενώ δεν έχετε διάθεση για σεξ)
1643647256241-302780559-kourasi.jpg

Τρόποι διαχείρισης του burnout

  • Μην αγνοείτε όσα αισθάνεστε, αντιθέτως σκεφτείτε τι πραγματικά σας προσφέρει ικανοποίηση και αναθεωρήστε τη ζωή και τις προτεραιότητές σας
  • Βάλτε όρια και αρνηθείτε να κάνετε πράγματα που δεν θέλετε
  • Προσφέρετε ποιοτικό χρόνο στον εαυτό σας με δραστηριότητες που σας δίνουν ψυχική ικανοποίηση και «γεμίζουν τις μπαταρίες σας»
  • Αθληθείτε
  • Μιλήστε για τα όσα αισθάνεστε σε αγαπημένα σας άτομα
  • Αν χρειαστεί, ζητήσετε την αρωγή ενός ψυχολόγου

Πηγή