Δευτέρα , 27 Ιούνιος 2022

Ψωρίαση: Τα τρόφιμα που πρέπει να αποφεύγετε για να την κρατήσετε υπό έλεγχο

Μια σειρά από θεραπείες είναι διαθέσιμες για την ψωρίαση, που περιλαμβάνουν από δερματικές αλοιφές έως φάρμακα που αλλάζουν το ανοσοποιητικό σύστημα. Ωστόσο, μέσω της διατροφής μπορούμε να την ελέγξουμε διατηρώντας την σε ύφεση.

Για τους περισσότερους από 8 εκατομμύρια ανθρώπους στις ΗΠΑ που ζουν με ψωρίαση, η διατροφή μπορεί να διαδραματίσει μεγαλύτερο ρόλο από ό, τι πιστεύουμε στον τρόπο με τον οποίο το σώμα μας χειρίζεται τη φλεγμονή. Η Margaret Wesdock, εγγεγραμμένη διαιτολόγος στο Johns Hopkins Medicine, δίνει πληροφορίες σχετικά με το ποια τρόφιμα πρέπει να φάτε και ποια να αποφύγετε εάν έχετε ψωρίαση.

Ποια είναι η σχέση μεταξύ της ψωρίασης και της διατροφής

«Η ψωρίαση είναι μια χρόνια αυτοάνοση δερματική διαταραχή όπου το σώμα επιτίθεται λανθασμένα στον ιστό του», εξηγεί η Wesdock. «Αρχίζει να υπερπαράγει τα κύτταρα του δέρματος, το οποίο τοποθετεί πλάκες στο δέρμα». Οι πλάκες είναι κόκκινα, φολιδωτά μπαλώματα που μπορούν να δημιουργήσουν μια επώδυνη φαγούρα. Μερικές φορές η ψωρίαση συνοδεύεται από ψωριασική αρθρίτιδα, μια φλεγμονώδη κατάσταση των αρθρώσεων.

Καμία από αυτές τις καταστάσεις δεν προκαλείται από τίποτα που τρώτε, αλλά υπάρχει μια σημαντική σύνδεση μεταξύ της διατροφής σας και της ψωρίασης. Άλλωστε, πολλά τρόφιμα είναι γνωστό ότι προκαλούν φλεγμονή σε όλο το σώμα.

Πώς τα τρόφιμα προκαλούν φλεγμονή;

Μελέτες βρίσκονται σε εξέλιξη σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο ορισμένα τρόφιμα προκαλούν φλεγμονώδη αντίδραση. Η έρευνα δείχνει ότι ορισμένα τρόφιμα, ειδικά τα επεξεργασμένα, θέτουν τους αμυντικούς μηχανισμούς του σώματός σε υπερκινητικότητα.

Για παράδειγμα, τα λιπαρά τρόφιμα μπορούν να αυξήσουν τη φλεγμονή στον λιπώδη ιστό (σωματικό λίπος), ο οποίος βρίσκεται σε όλο το σώμα σας. Η συνεχιζόμενη φλεγμονή του λιπώδους ιστού (κοινή σε άτομα που είναι υπέρβαρα ή παχύσαρκα) αυξάνει σημαντικά τον κίνδυνο ψωρίασης. Αυξάνει επίσης τον κίνδυνο διαβήτη τύπου 2, καρδιακών παθήσεων και άλλων χρόνιων παθήσεων υγείας.

Τρόφιμα που πρέπει να αποφύγετε με την ψωρίαση

Πολλά από τα ίδια τρόφιμα υψηλής θερμιδικής αξίας που μπορούν να οδηγήσουν σε αύξηση του σωματικού βάρους και να αυξήσουν τον κίνδυνο παχυσαρκίας, διαβήτη και καρδιακών παθήσεων είναι επίσης φλεγμονώδη. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες φλεγμονωδών τροφών που μπορούν να επιδεινώσουν τα συμπτώματα της ψωρίασης.

alkool.jpg

Αλκοόλ

Η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ αναγκάζει το ήπαρ σας να παράγει χημικές ουσίες για να το μεταβολίσει που με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε μακροπρόθεσμη φλεγμονή εάν πίνετε πολύ ή τακτικά. Το αλκοόλ μπορεί επίσης να βλάψει τα καλά βακτήρια στο έντερό σας, τα οποία μπορούν να οδηγήσουν σε φλεγμονή στο παχύ έντερο.

gala.jpg

Γαλακτοκομικά

Πολλά γαλακτοκομικά προϊόντα τείνουν να έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε φλεγμονή. Τα προϊόντα που περιέχουν αγελαδινό γάλα περιέχουν επίσης καζεΐνη, μια πρωτεΐνη που μερικοί άνθρωποι δυσκολεύονται να αφομοιώσουν. Οι άνθρωποι που είναι δυσανεκτικοί στη λακτόζη δεν έχουν αρκετή λακτάση. Αυτό σημαίνει πως ο χρόνιος γαστρεντερικός ερεθισμός μπορεί να επιδεινώσει τη φλεγμονή. Για μερικούς ανθρώπους, τα συμπτώματα της ψωρίασης βελτιώνονται όταν κόβουν τα γαλακτοκομικά από τη διατροφή τους.

leyko-rizi.jpg

Τρόφιμα που περιέχουν εξευγενισμένους υδατάνθρακες

Οι εξευγενισμένοι υδατάνθρακες (λευκό ψωμί, λευκό ρύζι, ζυμαρικά, αρτοσκευάσματα και μερικά δημητριακά πρωινού) μπορούν να οδηγήσουν σε φλεγμονή.

Τρόφιμα με κορεσμένα λίπη και τρανς λιπαρά

Τα λίπη στο κόκκινο κρέας, το τυρί, τα τηγανητά τρόφιμα, η μαργαρίνη, το γρήγορο φαγητό και πολλά επεξεργασμένα σνακ είναι γνωστό ότι προκαλούν φλεγμονή στο σώμα. Αυτά τα λίπη αυξάνουν την ποσότητα λιποπρωτεΐνης χαμηλής πυκνότητας (LDL) στο αίμα που ονομάζεται, επίσης, «κακή χοληστερόλη». Μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να υπάρχει συσχέτιση μεταξύ του υπερβολικού λίπους στο σώμα και της ανάπτυξης της ψωρίασης και της επιδείνωσης των συμπτωμάτων της.

Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε προστιθέμενη ζάχαρη

Τα πρόσθετα σάκχαρα στη σόδα, τους χυμούς φρούτων, τα γλυκά και τα αρτοσκευάσματα είναι βλαπτικά για τον οργανισμό. Το σώμα παράγει ινσουλίνη για την επεξεργασία της ζάχαρης, αλλά η υπερβολική προστιθέμενη ζάχαρη αναγκάζει το σώμα να αποθηκεύσει αυτή την επιπλέον ενέργεια στα λιποκύτταρα. Τα τρόφιμα με πολλά πρόσθετα σάκχαρα μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε αυξημένα επίπεδα φλεγμονωδών πρωτεϊνών που ονομάζονται κυτοκίνες. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι τεχνητά γλυκαντικά όπως η ασπαρτάμη μπορεί επίσης να οδηγήσει σε χρόνια φλεγμονή.

Τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη

Η έρευνα δείχνει ότι τα άτομα με ψωρίαση τείνουν να έχουν υψηλότερα ποσοστά κοιλιοκάκης. Σε άτομα με κοιλιοκάκη, η γλουτένη (μια πρωτεΐνη στο σιτάρι και σε ορισμένους άλλους κόκκους) προκαλεί μια αυτοάνοση αντίδραση που προκαλεί το σώμα να επιτεθεί στους ιστούς στο λεπτό έντερο. Τα άτομα με κοιλιοκάκη πρέπει να αποφύγουν εντελώς τη γλουτένη, αν και μερικοί άνθρωποι χωρίς τη νόσο έχουν διαπιστώσει ότι η μείωση της γλουτένης στη διατροφή τους μειώνει τις εξάρσεις της ψωρίασης.

1643645761217-190896736-bigstock-Psoriasis-Skin-Psoriasis-Is-A-230538382.jpg

Πώς μπορείτε να μετρήσετε τη φλεγμονή στο σώμα

Ενώ ορισμένα τρόφιμα είναι γνωστό ότι προκαλούν φλεγμονή, δεν αντιδρούν όλοι με τον ίδιο τρόπο σε αυτά τα τρόφιμα.

Καθώς προσαρμόζετε τη διατροφή σας για να μειώσετε τα συμπτώματα της ψωρίασης, φροντίστε να συνεργαστείτε με το γιατρό σας για την ψωρίαση και την παρακολούθηση των συμπτωμάτων και των επιπέδων φλεγμονής.

Τα τρόφιμα που κρατούν την ψωρίαση σε ύφεση

Ακριβώς όπως ορισμένα τρόφιμα προκαλούν φλεγμονή, άλλα μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμησή της. Σε γενικές γραμμές, έχοντας μια ισορροπημένη διατροφή με τρόφιμα ολικής άλεσης βοηθάτε το σώμα σας να μειώσει τις εξάρσεις της ψωρίασης. Ακολουθώντας τη μεσογειακή διατροφή μπορεί να μειωθεί η χρόνια φλεγμονή που συμβάλλει στις καρδιακές παθήσεις, τον διαβήτη τύπου 2, τον καρκίνο και άλλες παθήσεις.

Health food for a healthy heart diet with fruit, vegetables, legumes, dairy, olive oil, grains, cere

Τι πρέπει να τρώτε

  • Ψάρια, άπαχες πρωτεΐνες ή φυτικές πρωτεΐνες όπως τόφου
  • Φρούτα και λαχανικά
  • Όσπρια (φασόλια και φακές)
  • Ξηρούς καρπούς και σπόρους
  • Ελαιόλαδο
  • Μικρές ποσότητες γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά
  • Δημητριακά ολικής αλέσεως

Δεν υπάρχουν στοιχεία ότι οι βιταμίνες ή τα συμπληρώματα βοηθούν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων της ψωρίασης. Ο καλύτερος τρόπος για να πάρετε όλες τις βιταμίνες και τα μέταλλα που χρειάζεστε είναι από τα τρόφιμα που τρώτε. Αλλά είναι γενικά ασφαλές να παίρνετε μια καθημερινή πολυβιταμίνη. Μιλήστε με το γιατρό σας ή έναν εγγεγραμμένο διαιτολόγο σχετικά με άλλα συμπληρώματα που μπορεί να είναι κατάλληλα για τις ανάγκες σας.

Το διαιτολόγιο κατά της ψωρίασης

Εάν πρόκειται να αλλάξετε τη διατροφή σας για την καταπολέμηση της ψωρίασης, η Wesdock συνιστά να ξεκινήσετε σταδιακά. Η μετάβαση σε μια εξαιρετικά περιοριστική διατροφή δεν είναι συνήθως βιώσιμη και μπορεί να σας στερήσει σημαντικά θρεπτικά συστατικά. Αντ ‘αυτού, ξεκινήστε κόβοντας μερικά εξαιρετικά επεξεργασμένα τρόφιμα.

Αντικαταστήστε τα αρτοσκευάσματα και τα μπισκότα με φρέσκα φρούτα. Επιλέξτε ροφήματα από βότανα ή νερό αρωματισμένο με φρέσκα φρούτα, μέντα ή αγγούρι. Εάν νομίζετε ότι υπάρχει ένα συγκεκριμένο φαγητό ή συστατικό που προκαλεί εξάρσεις ψωρίασης, μιλήστε με το γιατρό σας ή έναν εγγεγραμμένο διαιτολόγο.

Το υπερβολικό βάρος ή η παχυσαρκία μπορούν επίσης να επιδεινώσουν την ψωρίαση οπότε σχεδιάσετε ένα πλάνο απώλειας βάρους που περιλαμβάνει λιγότερες θερμίδες και μικρότερες μερίδες φαγητού. Οποιαδήποτε δίαιτα κατά της ψωρίασης θα πρέπει να συνοδεύεται από υγιεινές επιλογές τρόπου ζωής. Κοιμηθείτε καλά, εντάξτε την άσκηση στη ζωή σας και προσπαθήστε να μειώσετε το άγχος στη καθημερινότητά σας. Τέλος, προσπαθήστε να ελαττώσετε ή να κόψετε σε βάθος χρόνου το κάπνισμα.

Πηγή: hopkinsmedicine.org


Πηγή