Πέμπτη , 22 Φεβρουάριος 2024

5 απρόσμενα οφέλη του να παίρνετε Β12 κάθε μέρα

Το σώμα δεν παράγει τη βιταμίνη Β12 με φυσικό τρόπο, αλλά μπορείτε να την πάρετε μέσω διατροφής, κυρίως από ζωικά προϊόντα όπως το κρέας, τα ψάρια, τα πουλερικά, τα αυγά, το τυρί και τα γαλακτοκομικά.

Ωστόσο, οι χορτοφάγοι, τα άτομα άνω των 60 ετών και τα άτομα με ορισμένες παθήσεις υγείας είναι πιο πιθανό να έχουν έλλειψη βιταμίνης Β12.

Εάν έχετε ανεπάρκεια, οι ειδικοί λένε ότι πολλά εκπληκτικά οφέλη της βιταμίνης Β12 μπορεί να μην τα συνειδητοποιείτε:

1. Μπορεί να σας δώσει ενέργεια

Εάν υποφέρετε από κόπωση λόγω αναιμίας, η βιταμίνη Β12 θα σας βοηθήσει. Άλλωστε, η εξάντληση είναι το πιο κοινό ενδεικτικό σημάδι ανεπάρκειας Β12.

“Η βιταμίνη Β12 είναι ένα εξαιρετικό συμπλήρωμα εάν χρειάζεστε μια ώθηση ενέργειας. Βοηθά στην μετατροπή της τροφής που τρώμε σε γλυκόζη, η οποία είναι η προτιμώμενη πηγή ενέργειας του σώματος. Μια ανεπάρκεια σε Β12 μπορεί να οδηγήσει σε κόπωση και αδυναμία, καθώς το σώμα δεν μετατρέπει αποτελεσματικά την τροφή στην ενέργεια που χρειάζεται”, λέει η Michelle Saari, διαιτολόγος που εργάζεται στο EHealth Project.

2. Μπορεί να σας βοηθήσει να σταθεροποιήσετε τη διάθεσή σας

Εάν έχετε συμπτώματα κατάθλιψης ή άγχους, ίσως αξίζει να ζητήσετε από τον γιατρό σας να σας εξετάσει για ανεπάρκεια Β12.

Η βιταμίνη Β12 και άλλες βιταμίνες Β παίζουν ρόλο στην παραγωγή χημικών ουσιών του εγκεφάλου που επηρεάζουν τη διάθεση και άλλες εγκεφαλικές λειτουργίες. Τα χαμηλά επίπεδα Β12 και άλλων βιταμινών Β, όπως η βιταμίνη Β6 και το φολικό οξύ, μπορεί να συνδέονται με την κατάθλιψη.

Η Saari εξηγεί ότι αυτό συμβαίνει επειδή η Β12 παίζει σημαντικό ρόλο στην παραγωγή και ρύθμιση της σεροτονίνης, ενός νευροδιαβιβαστή που είναι υπεύθυνος για την ισορροπία της διάθεσης:

“Η σεροτονίνη επηρεάζει τη διάθεση, τα συναισθήματα και τον ύπνο μας. Τα επαρκή επίπεδα Β12 μπορούν να βοηθήσουν στη διατήρηση μιας σταθερής διάθεσης και μπορεί να είναι ευεργετικά στη θεραπεία και την πρόληψη διαταραχών της διάθεσης, όπως η κατάθλιψη και το άγχος”.

3. Πρόληψη εκφύλισης της ωχράς κηλίδας

Ορισμένες έρευνες φαίνεται να υποδεικνύουν ότι οι βιταμίνες του συμπλέγματος Β και ειδικότερα η βιταμίνη Β12 μπορεί να βοηθήσουν στην πρόληψη της σχετιζόμενης με την ηλικία εκφύλισης της ωχράς κηλίδας (AMD), της πιο κοινής αιτίας απώλειας όρασης στους ηλικιωμένους. Σύμφωνα με μια μελέτη του 2013 που δημοσιεύτηκε στο The American Journal of Clinical Nutrition, η συμπλήρωση διατροφής με B12 βελτίωσε τα αποτελέσματα της όρασης.

“Οι συμμετέχοντες με ανεπάρκεια βιταμίνης Β12 ορού είχαν υψηλότερο κίνδυνο εμφάνισης πρώιμης και όψιμης AMD. Οι συμμετέχοντες που ανέφεραν συμπληρωματική πρόσληψη βιταμίνης Β12 είχαν 47% μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης οποιασδήποτε AMD”, έγραψαν οι συγγραφείς της μελέτης.

Σύμφωνα με τη Lisa Richards, διατροφολόγο και συγγραφέα του The Candida Diet, η βιταμίνη Β12 μειώνει τα επίπεδα της ομοκυστεΐνης, ενός αμινοξέος στο αίμα. “Τα χρόνια υψηλά επίπεδα ομοκυστεΐνης συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο εκφύλισης της ωχράς κηλίδας”, εξηγεί.

4. Επιβράδυνση της γνωστικής εξασθένησης

“Υπάρχουν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η βιταμίνη Β12 μπορεί να βοηθήσει στην μείωση της ατροφίας του εγκεφάλου και της γνωστικής εξασθένησης, ιδιαίτερα σε ενήλικες μεγαλύτερης ηλικίας. Αυτό είναι σημαντικό για όποιον θέλει να αποτρέψει την απώλεια μνήμης και να διατηρήσει τη γνωστική λειτουργία καθώς μεγαλώνει”, λέει η Saari.

Η διαιτολόγος σημειώνει ότι η βιταμίνη Β12 είναι επίσης “ζωτικής σημασίας για τη συντήρηση και την επισκευή των νευρικών κυττάρων, κάτι που ωφελεί τον εγκέφαλό μας. Βοηθά στον σχηματισμό του προστατευτικού καλύμματος των νεύρων (επίστρωση μυελίνης). Χωρίς Β12, αυτό το περίβλημα μπορεί να αλλοιωθεί, οδηγώντας σε νευρική βλάβη. Τα υγιή νευρικά κύτταρα είναι ζωτικής σημασίας για την αποτελεσματική λειτουργία του εγκεφάλου και η Β12 παίζει βασικό ρόλο στη διασφάλιση της σωστής λειτουργίας και επικοινωνίας αυτών των κυττάρων”.

5. Αποτροπή της οστεοπόρωσης

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2015 που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nutrients, τα επίπεδα βιταμίνης Β12 υποδεικνύουν την οστική πυκνότητα και την περιεκτικότητα σε ανόργανα άλατα στις γυναίκες. “Οι γυναίκες με οριακή ή ελλιπή επίπεδα B12 είχαν σημαντικά μεγαλύτερο κίνδυνο οστεοπόρωσης”, έγραψαν οι συγγραφείς της μελέτης.

Η Saari λέει ότι θα πρέπει να ρωτήσετε τον γιατρό σας σχετικά με την λήψη περισσότερης Β12 εάν ανησυχείτε για την υγεία των οστών σας: “Τα οστά με μειωμένη περιεκτικότητα σε μέταλλα μπορεί να γίνουν ευαίσθητα και εύθραυστα με την πάροδο του χρόνου, οδηγώντας σε αυξημένο κίνδυνο οστεοπόρωσης. Η διατήρηση επαρκών επιπέδων Β12 είναι σημαντική για την υγεία και τη δύναμη των οστών”.

Πηγή: bestlifeonline.com


Πηγή