Πέμπτη , 17 Οκτώβριος 2019
Τα αυγά της στρουθοκαμήλου του Χρήστου Ναούμ

Τα αυγά της στρουθοκαμήλου του Χρήστου Ναούμ

Σ’ ένα χώρο δίχως την λάμψη και την άνεση άλλων θεάτρων, συμβαίνει μια αξιόλογη θεατρική πράξη που κατά την διάρκειά της επωάζει «τα αυγά της στρουθοκαμήλου» και τα ένοχα μυστικά της.

Όταν εκκολαφθεί η αλήθεια ποιος θα ‘χει φτερά να πετάξει;

Γράφει η Χαρά Κιούση

Σε μια κεντρική γειτονιά της Αθήνας που υποβαθμίστηκε από την παρουσία μεταναστών κι’ αναστατώνεται από το κυνηγητό τους, μια ελληνική οικογένεια ζει την καθημερινότητα του δικού της ψέματος και υποκρισίας.

Η Μαρίκα που εργάζεται ως γραμματέας στα δικαστήρια, προετοιμάζεται για τον γάμο του γιου της Μάκη που είναι ανεπάγγελτος.

Η κόρη της Αγνή αντιδρά, γιατί αυτός ο γάμος δεν πρέπει να γίνει για λόγους πολύ σοβαρούς. Η αντιπαράθεση με τους δικούς της την σπρώχνει στην μοναστική ζωή.

Ανάμεσά τους κινείται διαρκώς εξουσιαστικά η παρουσία του «θείου Σωκράτη» που παίζει σημαντικό ρόλο στην
διαμόρφωση της ζωής τους. ‘Ώσπου μια μέρα εντελώς απρόσμενα η καθημερινότητά τους διαταράσσεται με την εμφάνιση του πατέρα, που υποτίθεται είχε πνιγεί στην θάλασσα.

Το πρώτο θεατρικό έργο του Χ. Ναούμ μια μαύρη κωμωδία, πραγματεύεται θέματα κοινωνικά δοσμένα με γλαφυρή γραφή και πηγαίο πικρό γέλιο. Η ομοφυλοφιλία που αντιμετωπίζεται χλευαστικά, ο ρατσισμός, η θρησκοληψία, η ενδοοικογενειακή βια και η στρατευμένη εθελοτυφλία είναι κάποια από όσα θα καθορίσουν το δράμα των ηρώων.

Η Ε. Τσακάλου ως μάνα Μαρίκα , χτίζει την ζωή της οικογένειάς της, με «λευκά ψέματα» και βλαπτικές αυταπάτες ηθικά απαράδεκτες που στοχεύουν στην κοινωνική αποδοχή και στην αποφυγή παρεξηγήσεων. Η
στρουθοκαμιλίστικη συμπεριφορά της την κάνει να παραποιεί την πραγματικότητα και να μηχανεύεται άμυνες, ώστε ν’ απομονώνει τα γεγονότα. Παραβλέπει με λαφριά την καρδιά, γονυκλισίες και μεγάλους σταυρούς, σοβαρά γεγονότα και κάνει σαν να να μην συνέβησαν , σαν να μην υπάρχουν.

Απεναντίας δημιουργεί ενοχές στα παιδιά της καθώς ισχυρίζεται πως θυσιάστηκε για να τα μεγαλώσει και ορίζει επιζήμια την ζωή τους. Εθελοτυφλεί για την ετερότητα του γιου της που βιάζεται να τον παντρέψει με το στανιό, ενώ υποκρίνεται ασύστολα και κοντράρεται με την κόρη της που της τα λέει χύμα.

Φυσικά τα βάζει και με την συγχωρεμένη την μάνα της που της «έφαγε τα συκώτια» γιατί ήθελε να
την χωρίσει από τον άνθρωπό της τον Σωκράτη.

Σίγουρα η ηρωίδα έχει επιλέξει με την μακάρια ευελιξία της να ψαλιδίσει τα φτερά των παιδιών της, προς ίδιον όφελος. Η πληθωρική ερμηνεία της ηθοποιού, που έχει πολλές ομοιότητες με την αξέχαστη Δ. Στυλιανοπούλου, μας φέρνει στο νου καλές στιγμές του Ελληνικού κινηματογράφου.

Στον ρόλο της κόρης Αγνής – ένα όνομα επιλεγμένο κατ’ ευφημισμό – η Νάντια Μεχάνι πειστική και επιθετική σαν αγριοπούλι, κάνει φτερά για να πετάξει, αφού βγάλει πρώτα τ’ άπλυτα της οικογένειας στην φόρα.

Τα βάζει με την μάνα της που δεν έμεινε πιστή στον πατέρα της κι’ έφερε στο σπίτι το κουμάσι το θείο Σωκράτη που μαγάρισε τους πάντες και την ξεμονάχιαζε απλώνοντας πάνω του τα βρωμόχερά του. Ρίχνει «μπινελίκια» στον αδελφό της που δεν τολμά να παραδεχτεί την ετερότητά του και οδηγείται σ’ ένα γάμο » με δυο νύφες στην εκκλησία «. Με ύφος σκωπτικό και ειρωνικό, συνοφρυωμένη κι’ αγέλαστη για να περιγελάσει την μάνα της, να την ξεφτιλίσει και να την εκδικηθεί προσφεύγει στα Θεία προσποιούμενη πως θα μονάσει.

Το πιο ζεστό χειροκρότημα όμως το πήρε ο Βασίλης Μαστρογιάννης ως Μάκης. Διαθέτει το παρουσιαστικό που πείθει για τον ρόλο που ερμηνεύει με υποκριτική φυσικότητα. Αν και του κάνουν «κλικ» οι άντρες διστάζει, είναι άτολμος να ξεκαθαρίσει τα πράγματα και να ομολογήσει στην μάνα – στρουθοκάμηλο την ιδιαιτερότητα της φύσης του.

Παθητικά λειτουργώντας και παίζοντας το παιχνίδι της μητέρας του «που ήθελε να τον κάνει άντρα» και τον εμπιστεύθηκε στον «νταβρατισμένο θείο που τον μουντάρισε».

Από το έργο απουσιάζει ως δύναμη το πρόσωπο του πατέρα τόσο στην ζωή της μάνας καθώς και στην ζωή των παιδιών της. Είναι ένας «πατέρας – αέρας» την ασημαντότητά του οποίου ωστόσο έχει ανάγκη η Αγνή.

Τα τραγούδια που ακολουθούν τα κοντάκια και τα τροπάρια προϊδεάζοντας για την σκηνή που ακολουθεί, τα ανάλογα κοστούμια κι’ ο ζεστός φωτισμός ολοκληρώνουν την ενδιαφέρουσα παράσταση.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία, Μουσική επιμέλεια: Ντίνος Σπυρόπουλος
Σκηνικό, Κοστούμια : Κοσμάς Πανωρίδης
Φωτισμοί: John Mackenzie
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αιμιλιανός Λήτος
Ερμηνεύουν: Ελένη Τσακάλου, Βασίλης Μαστρογιάννης, Νάντια Μεχάνι

Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κυριακή 8μμ και Δευτέρα 9μμ
Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά
Τιμή εισιτηρίου: 15, 10 (φοιτητικό), 5 ευρώ (ανέργων, ΑΜΕΑ)

Χώρος Τέχνης ΕΞ ΑΡΧΗΣ

Εμμανουήλ Μπενάκη και Δερβενίων 46 Εξάρχεια, Αθήνα
Τηλέφωνο:2103822661

 

 

 

Πηγή: newsbeast.gr