Κυριακή , 24 Ιανουάριος 2021
Μειώνονται οι αγορές των Ευρωπαίων στα «μαϊμού» προϊόντα και η πρόσβασή τους σε υλικό πειρατείας

Μειώνονται οι αγορές των Ευρωπαίων στα «μαϊμού» προϊόντα και η πρόσβασή τους σε υλικό πειρατείας

Όλο και λιγότεροι Ευρωπαίοι αγοράζουν προϊόντα αντιγραφής, ή έχουν πρόσβαση σε υλικό πειρατείας, σύμφωνα με μια έρευνα που είδε σήμερα το φως της δημοσιότητας. Ωστόσο, την ίδια ώρα, σε ολόκληρη την Ε.Ε. πάνω από το 1/3 των ερωτηθέντων παραδέχθηκαν πως αναρωτήθηκαν κάποια στιγμή στις αγορές τους εάν ένα προϊόν που είχαν προμηθευτεί ήταν πρωτότυπο, αυθεντικό ή όχι.

Αυτά είναι κάποια από τα συμπεράσματα της μελέτης που κυκλοφόρησε σήμερα από το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) ενώ σε ό,τι αφορά στη χώρα μας προκύπτει ότι το 10% των Ελλήνων πολιτών αναφέρει ότι εν γνώσει του αγόρασε παραποιημένα προϊόντα μέσα στον τελευταίο χρόνο.

Ακόμη, το 6% των Ελλήνων πολιτών παραδέχονται ότι είχαν πρόσβαση σε διαδικτυακό περιεχόμενο μέσω παράνομων πηγών τον τελευταίο χρόνο ενώ, σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, περισσότεροι πλέον άνθρωποι δηλώνουν ότι είναι πρόθυμοι να πληρώσουν για περιεχόμενο που προστατεύεται από δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας στο διαδίκτυο, υπό την προϋπόθεση ότι η τιμή είναι λογική

Ακόμη, όπως προκύπτει από τη μελέτη, μόλις το 5% των Ευρωπαίων ισχυρίζεται ότι αγόρασε σκόπιμα παράνομα προϊόντα τους τελευταίους 12 μήνες, με μόλις το 8% να παραδέχεται ότι είχε αποκτήσει εσκεμμένη πρόσβαση σε online περιεχόμενο μέσω παράνομων πηγών κατά την ίδια περίοδο.

Πιο αναλυτικά τα στοιχεία για την Ελλάδα έχουν ως εξής:

  • Στην Ελλάδα, το 10% ισχυρίζεται ότι αγόρασε σκόπιμα προϊόντα απομίμησης/αντιγραφής κατά τους τελευταίους 12 μήνες, που φανερώνει μείωση κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες από την τελευταία αντίστοιχη μελέτη που πραγματοποιήθηκε από το EUIPO το 2017.
  • Το 6% των Ελλήνων πολιτών που ερωτήθηκαν παραδέχθηκαν ότι είχαν πρόσβαση σε περιεχόμενο από παράνομες διαδικτυακές πηγές κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Σημαντική η συγκεκριμένη μείωση κατά έξι ποσοστιαίες μονάδες από την τελευταία μελέτη του 2017 (12%).
  • Ταυτόχρονα, 22% των Ελλήνων θεωρεί, μάλιστα, θεμιτή την αγορά παράνομου περιεχομένου από το διαδίκτυο εάν προορίζεται αποκλειστικά για προσωπική χρήση ( ήταν 34% το 2017).

Σύμφωνα με στοιχεία της μελέτης, το 42% (ήταν μόλις 25% το 2017) των Ευρωπαίων έχουν πληρώσει για την πρόσβαση, τη λήψη ή τη ροή περιεχομένου που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα από εταιρία που προσφέρει νόμιμές υπηρεσίες τους τελευταίους 12 μήνες, δείχνοντας μία αύξηση 17 ποσοστιαίων μονάδων από το 2017.

Στην Ελλάδα, το 31% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν πληρώσει για νόμιμο περιεχόμενο κατά το τελευταίο έτος, αύξηση 19 ποσοστιαίων μονάδων από το 2017. Σε χώρες όμως όπως είναι η Φινλανδία, η Δανία, η Ισπανία και η Πολωνία, σχεδόν το ½ των πολιτών αγοράζει μόνο νόμιμο περιεχόμενο από το διαδίκτυο.

Οι πιο νέοι παραδέχονται πιο εύκολα ότι αγοράζουν πλαστά προϊόντα

Συνολικά, τα 3/4 των Ευρωπαίων που ερωτήθηκαν αναφέρουν ότι η ποιότητα του νόμιμου ψηφιακού περιεχομένου έχει βελτιωθεί, με το 89% να δηλώνει ότι θα προτιμούσε να έχει καλύτερη πρόσβαση στο νόμιμο περιεχόμενο εάν η τιμή ήταν λογική.

Η έρευνα που μεταφέρει το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, έδειξε ότι το 80% των Ευρωπαίων είχαν γενικά καλή κατανόηση των πτυχών της διανοητικής ιδιοκτησίας, οι περισσότεροι δηλαδή είναι λιγότερο πιθανό να αγοράσουν παραποιημένα αγαθά ή να κατεβάσουν παράνομα ψηφιακό υλικό.

Υπάρχουν επίσης ενδείξεις σύνδεσης μεταξύ της συμπεριφοράς των καταναλωτών και του φαινομένου της αντιγραφής/πειρατείας – το 30% των Ευρωπαίων που είχαν σκόπιμα πρόσβαση σε πειρατικό περιεχόμενο στο διαδίκτυο αγόρασαν επίσης και προϊόντα αντιγραφής εκτός διαδικτύου.

Σε ολόκληρη την Ε.Ε., πάνω από το 1/3 των ερωτηθέντων παραδέχθηκαν, επίσης, πως αναρωτήθηκαν κάποια στιγμή στις αγορές τους εάν ένα προϊόν που είχαν προμηθευτεί ήταν πρωτότυπο, αυθεντικό ή όχι.

Όσο για τους νεότερους, φαίνεται ότι είναι πιο πιθανό να παραδεχθούν ότι έχουν αγοράσει πλαστά/παραποιημένα προϊόντα ή ότι έχουν πρόσβαση σε πειρατικό διαδικτυακό περιεχόμενο. Το 10% των ατόμων ηλικίας μεταξύ 15 και 24 ετών παραδέχθηκαν ότι αγόρασαν εν γνώσει τους παραποιημένα/πλαστά προϊόντα τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ το 23% δήλωσαν ότι είχαν αποκτήσει πρόσβαση και σκόπιμα είχαν κατεβάσει ή μεταδώσει περιεχόμενο από παράνομες πηγές.

Επί του θέματος, ο εκτελεστικός διευθυντής του EUIPO, Christian Archambeau, δήλωσε: «Η τελευταία μας μελέτη δείχνει ότι όσο περισσότερο οι άνθρωποι κατανοούν τη σημασία της διανοητικής ιδιοκτησία, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να την παραβιάζουν, με τους Ευρωπαίους να έχουν πλέον διπλάσιες πιθανότητες να πουν ότι από τη διανοητική, η πνευματική ιδιοκτησία στηρίζει τους καλλιτέχνες και τους δημιουργούς από όσο μπορούσαν πριν από τρία χρόνια. Αυτό είναι ένα ισχυρό μήνυμα για τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και καταδεικνύει τη σημασία της ευαισθητοποίησης σχετικά με την αξία της διανοητικής ιδιοκτησίας σε επίπεδο πολιτών».

Σημειώνεται τέλος ότι η μελέτη βασίστηκε σε ποσοτική έρευνα πεδίου με απαντήσεις 25.636 κατοίκων της Ε.Ε., ηλικίας από 15 ετών και άνω, η οποία αφορούσε τη στάση και τη συμπεριφορά τους σχετικά με την αντίληψή τους για τη διανοητική ιδιοκτησία.


Πηγή