Τετάρτη , 26 Φεβρουάριος 2020
Παιδική διατροφή: Οι "απαγορευμένες" τροφές και οι κακές συνήθειες!

Παιδική διατροφή: Οι “απαγορευμένες” τροφές και οι κακές συνήθειες!

H παιδική διατροφή είναι θέμα εξαιρετικά σημαντικό. Αν και δεν υπάρχουν “απαγορευμένες” τροφές από πλευράς θρεπτικής αξίας, με την έννοια ότι τίποτα δεν θα πρέπει να εξαιρείται αλλά μόνο να περιορίζεται, ωστόσο οι επιλογές των γονιών θα πρέπει να είναι πολύ προσεχτικές, για να αποφεύγεται κίνδυνος είτε πνιγμού είτε αλλεργικών αντιδράσεων σε τρόφιμα. Ο κλινικός διαιτολόγος κ. Γιάννης Χρύσου εξηγεί ποιες τροφές πρέπει να αποφεύγονται στην παιδική διατροφή.

Καθώς το μωρό σας μεγαλώνει, θα ξεκινήσετε να εμπλουτίζετε όλο και περισσότερο το πιάτο του. Το μωρό σας θα είναι έτοιμο μετά τους 6 μήνες για να δεχτεί τις πρώτες του στέρεες τροφές. Ωστόσο, δεν είναι όλα τα τρόφιμα ασφαλή για το βρέφος: κάποια αποτελούν κίνδυνο για πνιγμό, ενώ κάποια άλλα μπορεί να επιβαρύνουν το υπό ανάπτυξη πεπτικό του σύστημα. Μπορείτε να δείτε εδώ και εδώ ποιες τροφές πρέπει να αποφύγετε κατά τον πρώτο χρόνο της ζωής του.

Τι να αποφεύγετε στην διατροφή του νηπίου και του παιδιού:

12-24 μηνών

Ημιάπαχο ή άπαχο γάλα: Μετά το 2ο έτος της ηλικίας μπορείτε να αρχίσετε να δίνετε στο παιδί γάλα, γιαούρτι ή τυρί με λιγότερα λιπαρά μόνο εάν υπάρχει κάποιο αίτιο, όπως το ιδιαίτερα αυξημένο βάρος ή η ανάγκη για μείωση της πρόσληψης κορεσμένων λιπαρών.

Μεγάλα και χοντρά κομμάτια τροφής: Κομμάτια τροφής με μέγεθος έως ενός μπιζελιού είναι ασφαλή αφού δεν μπορούν να κολλήσουν στο λαιμό του παιδιού σας. Λαχανικά όπως καρότα, πράσινα φασολάκια και άλλα ανάλογα τρόφιμα θα πρέπει να κόβονται σε μέγεθος μπιζελιού. Το ίδιο θα πρέπει να κάνετε και με φρούτα όπως το σταφύλι, το πεπόνι και τα κεράσια, που θα πρέπει να κόβονται σε τέταρτα πριν σερβιριστούν στο παιδί.

Μικρά και σκληρά τρόφιμα: Αμύγδαλα, ξηροί καρποί, ποπ-κορν, καραμέλες ή ακόμα και σταφίδες ή άλλα αποξηραμένα φρούτα θα πρέπει να αποφεύγονται αφού είναι πιθανό να προκαλέσουν πνιγμό.

24-36 μηνών

Στο στάδιο αυτό, το παιδί μπορεί να τρώει πολύ καλύτερα. Δεν επιθυμεί πια την αλεσμένη τροφή ενώ προσπαθεί να δοκιμάσει συνεχώς νέες τροφές που εσείς συνηθίζετε να καταναλώνετε. Συνεχίστε να αποφεύγετε τις τροφές που αναφέραμε για το διάστημα 12-24 μηνών και προσπαθήστε να διαχωρίσετε την ώρα φαγητού από το παιχνίδι. Έτσι το παιδί θα μάθει να μασάει και να καταπίνει καλύτερα.

3-5 ετών

Μετά το 3ο έτος της ζωής του, το παιδί σας αρχίζει να ανταγωνίζεται κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Προσπαθεί να φάει γρήγορα ή περισσότερο και να μιμηθεί κυρίως τους γονείς του. Αποτέλεσμα αυτών είναι συχνά να μην μασάει την τροφή του. Προσπαθήστε, λοιπόν, να αποθαρρύνετε αυτή την προσπάθεια, ενώ θα πρέπει να αποφεύγετε να του προσφέρετε φαγητό ενώ βλέπει τηλεόραση ή κάνοντας οτιδήποτε άλλο που του αποσπάει την προσοχή του.

Κάποιες επιπρόσθετες τροφές που είναι καλό να αποφεύγονται έως τα 4-5 χρόνια είναι: 

Αλλαντικά: Kαρυκεύματα, μπαχαρικά, λιπαρά και κατεργασμένες τροφές, όπως το σαλάμι και το ζαμπόν.

Καφεϊνη: Η καφείνη υπάρχει και στην σοκολάτα, η οποία πρέπει να καταναλώνεται με φειδώ.

Αναψυκτικά: Τα ανθρακούχα ποτά που περιέχουν πολλή ζάχαρη προκαλούν προβλήματα δυσπεψίας.

Καλαμπόκι: Ειδικά το πρώτο διάστημα μιας και  είναι δύσπεπτο.

Αλάτι: Δυσκολεύει τη νεφρική λειτουργία του παιδιού και η υπερβολή στη χρήση του μπορεί να οδηγήσει αργότερα σε υπέρταση.

Ζάχαρη: Χρησιμοποιείτε εναλλακτικά πολτοποιημένα φρούτα (για παράδειγμα στο γιαούρτι) και -μόνο μετά τον πρώτο χρόνο- μέλι.

5-12 ετών

Ο κ. Χρύσου αναφέρει πως μετά την ηλικία των 5 ετών είναι καλό να περιορίζονται ορισμένες τροφές, χωρίς ωστόσο να απαγορεύονται εντελώς από το παιδικό τραπέζι (μιας και το σημαντικό είναι πάντα η ισορροπία). Τέτοιες τροφές είναι τροφές με κορεσμένα λίπη, επεξεργασμένες (πχ. μπισκότα, γαριδάκια), αναψυκτικά, hot dogs, έτοιμα γεύματα, δημητριακά με ζάχαρη, πολλά γλυκά και παγωτά σε μεγάλη ποσότητα.

Πηγή: mama365.gr

Αφήστε μια απάντηση