Δευτέρα , 2 Μάιος 2022

Κακοκαιρία «Ελπίδα»: Η ώρα των ευθυνών και η πρώτη παραίτηση -Συγγνώμη ζητούν υπουργοί, τι θα πει ο Μητσοτάκης | ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μία ημέρα μετά την κακοκαιρία «Ελπίδα», και ενώ αποκαθίστανται σταδιακά οι ζημιές και απεγκλωβίζονται και τα τελευταία οχήματα από την Αττική Οδό, ξεκινά ο απολογισμός και ο καταλογισμός των ευθυνών.

Ήδη, σημειώθηκε η πρώτη παραίτηση και μάλιστα ήταν «ηχηρή»: Ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικής Οδού, Βασίλης Χαλκιάς, αισθάνθηκε την ανάγκη, όπως ανέφερε σε ανακοίνωσή του, να διευκολύνει την εταιρεία και ως προϊστάμενος του μηχανισμού να υποβάλει την παραίτησή του.

Στην Αττική Οδό σημειώθηκαν τα περισσότερα και πιο σοβαρά προβλήματα, με τους πολύωρους εγκλωβισμούς σχεδόν 3.500 πολιτών και 1.800 οχημάτων, ενώ για τον απεγκλωβισμό τους χρειάστηκε η επέμβαση του στρατού.

Σημειώνεται ότι μέχρι το βράδυ της Τρίτης 25/1 υπήρχαν ακόμη περίπου 500 παρατημένα από τους οδηγούς τους οχήματα, σε κάποια «δύσκολα» σημεία της κεντρικής οδικής αρτηρίας. Πολλά ήταν και τα τρακαρίσματα που προκλήθηκαν από τη χαώδη αυτή κατάσταση.

Μέχρι το βράδυ της Τρίτης, τα περισσότερα προβλήματα ηλεκτροδότησης νοικοκυριών είχαν αποκατασταθεί, με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι τις επόμενες ώρες δεν θα υπάρχει σπίτι χωρίς ρεύμα.

Ο λόγος στον πρωθυπουργό για το φιάσκο από την κακοκαιρία «Ελπίδα»

Με ενδιαφέρον αναμένεται η πρώτη δημόσια αντίδραση του Κυριάκου Μητσοτάκη στο υπουργικό συμβούλιο που συγκάλεσε και θα πραγματοποιηθεί στις 11:00 το πρωί της Τετάρτης 26/1.

Θα έχει ενδιαφέρον εάν ο κ. Μητσοτάκης επιλέξει να επιρρίψει ευθύνες σε επιχειρησιακά ή πολιτικά στελέχη, εκτός από την Αττική Οδό, η οποία απεδέχθη το αίτημα του πρωθυπουργού και θα καταβάλει 2.000 ευρώ ως αποζημίωση για κάθε όχημα που εγκλωβίστηκε.

Ορισμένοι πάντως περιμένουν «ειδήσεις» από την τοποθέτηση Μητσοτάκη.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, στις 11:00 θα συνεδριάσει υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, μέσω τηλεδιάσκεψης, το Υπουργικό Συμβούλιο.

Κατά την εισαγωγική τοποθέτησή του ο πρωθυπουργός θα αναφερθεί στα προβλήματα που προέκυψαν από την κακοκαιρία και στην αντίδραση του κρατικού μηχανισμού.

Οι υπουργοί ζητούν συγγνώμη, παραδέχονται λάθη

Μια σειρά υπουργών, πάντως, εμφανίστηκαν στις τηλεοράσεις και έστειλαν το μήνυμα της αυτοκριτικής της κυβέρνησης.

Μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Mega, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής εξέφρασε τη συγγνώμη της κυβέρνησης σε όσους ταλαιπωρήθηκαν.

«Θα συμφωνήσουμε όλοι ότι πρόκειται για ένα ακραίο καιρικό φαινόμενο, αλλά αυτό η αλήθεια είναι ότι δεν δικαιολογεί τα πάντα. Καταλαβαίνουμε λοιπόν και το θυμό και τη στενοχώρια και την απογοήτευση των πολιτών», σημείωσε.

«Υπάρχει ειδικό θεσμικό πλαίσιο που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θέσπισε για να δούμε πού υπάρχουν ευθύνες. Και οι καμπάνες θα είναι βαριές και αυτό δεσμευόμαστε να το κάνουμε» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο κ. Καραμανλής.

Οι αδιαμφισβήτητες ευθύνες της εταιρείας, που έγιναν παραδεκτές όχι μόνο λόγω της παραίτησης του Βασίλη Χαλκιά, αλλά και της συμφωνίας -έπειτα από αίτημα του πρωθυπουργού- τής καταβολής ποσού αποζημίωσης ύψους 2.000 ευρώ για κάθε όχημα που εγκλωβίστηκε, αναδείχθηκαν και από τον υπουργό Επικρατείας, Άκη Σκέρτσο, σε τηλεοπτική του συνέντευξη.

Ο υπουργός, σύμφωνα με όσα είπε, δεν αποποιήθηκε τις ευθύνες της κυβέρνησης γι’ αυτό το πραγματικό φιάσκο, ωστόσο ανέφερε ότι το φαινόμενο της κακοκαιρίας «Ελπίδα» μάλλον ήταν υποτιμημένο εξαιτίας της όχι ακριβούς, όπως τόνισε, πρόγνωσης των μετεωρολόγων, ενώ υποσχέθηκε βελτιώσεις στον κρατικό μηχανισμό.

Υπουργείο Εργασίας για κακοκαιρία «Ελπίδα»: Οι εργαζόμενοι θα πληρωθούν κανονικά για Τρίτη και Τετάρτη

Κακοκαιρία «Ελπίδα»: Αποκαταστάθηκε η ηλεκτροδότηση στο μεγαλύτερο μέρος της Εύβοιας -Πού παραμένουν στο σκοτάδι

«Λυπούμαστε γι’ αυτό που έγινε, αλλά θα μάθουμε από αυτό» ανέφερε, προσθέτοντας ότι «εμείς δεν συγκαλύπτουμε καμία δυσκολία, αλλά θέλουμε να μαθαίνουμε από αυτές». Και υπογράμμισε: «Έχουμε αποδείξει ότι όταν εντοπίζεται αστοχία, αυτή θεραπεύεται. Προφανώς ο μηχανισμός χρειάζεται βελτίωση».

Ο Άκης Σκέρτσος προανήγγειλε την απόδοση ευθυνών αλλά και πιθανότατα κυρώσεων τόσο για την Αττική Οδό όσο και γενικά για τους υπεύθυνους αυτής της κατάστασης.

«Ευθύνες θα αποδοθούν, στην ώρα τους όμως. Τώρα είμαστε ακόμα στη μάχη. Θα υπάρξουν κι άλλες κυρώσεις, έπειτα από τη γνωμοδότηση της αρμόδιας επιτροπής του υπουργείου Υποδομών. Όλοι πρέπει να γνωρίζουν ότι όταν δεν κάνουν καλά τη δουλειά τους, θα τους αποδοθούν ευθύνες», ανέφερε στη συνέντευξή του.

Στις ευθύνες της Αττικής Οδού στάθηκε και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, τονίζοντας ότι «η ιδιωτική εταιρεία που διαχειρίζεται την Αττική Οδό δεν μπόρεσε να την κρατήσει ανοιχτή. Εκατοντάδες οχήματα αφέθηκαν να πληρώνουν διόδια και να μπαίνουν στην Αττική οδό χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες και στη συνέχεια το πρόβλημα επεκτάθηκε και στους υπόλοιπους δρόμους του οδικού δικτύου του Λεκανοπεδίου Αττικής». Δεν δίστασε μάλιστα να καλέσει τους πολίτες να κινηθούν κι αυτοί νομικά κατά της εταιρείας!

Ωστόσο και ο κ. Θεοδωτικάκος παραδέχτηκε τα κυβερνητικά λάθη, λέγοντας στην τηλεοπτική του συνέντευξη στον ΑΝΤ1: «Δεν θα ισχυριστώ ότι δεν υπήρξαν λάθη και αδυναμίες. Ωστόσο, πετύχαμε το μείζον και το κυριότερο ο πολίτης να βλέπει μία κυβέρνηση που τον σέβεται, αναγνωρίζει λάθη και αδυναμίες και δίνει μάχη για την αποζημίωσή του και για να γίνονται τα πράγματα κάθε μέρα σωστότερα».

Ο Τάκης Θεοδωρικάκος εξήρε την υπερπροσπάθεια των χιλιάδων ενστόλων, περιγράφοντας χαρακτηριστικά: «Υπάρχουν εκατοντάδες ιστορίες ανθρώπων, της αστυνομίας, του στρατού, της πυροσβεστικής, που περπάτησαν χιλιόμετρα, μέσα σε συνθήκες πάρα πολύ δύσκολες, με παγετό, για να πάρουν παιδιά στις πλάτες τους, να τους πάνε στα σπίτια τους, να τους πάνε σε ένα μέρος που θα έχει ζεστασιά και φαγητό, να σώσουν ηλικιωμένους».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου, ο οποίος, επιχειρώντας να εξηγήσει τι έφταιξε, ανέφερε ότι «βιώσαμε ένα πρωτοφανές κύμα κακοκαιρίας και χιονιά και ξεπεράστηκαν οι όποιες προβλέψεις υπήρχαν. Η πληροφόρηση που υπήρχε ήταν ότι το χιόνι θα ερχόταν αργότερα και όχι τόσο έντονο και δημιούργησε όλα αυτά τα προβλήματα, με βασικό και καίριο την αδυναμία λειτουργίας ενός μεγάλου δρόμου, της Αττικής Οδού, που κατέρρευσε τελείως».

Παραδέχτηκε δε ότι όταν υπάρχουν αυτής της τάξης τα προβλήματα, αποδεικνύεται ότι ο σχεδιασμός δεν λειτούργησε, αφήνοντας «παράθυρο» για απόδοση ευθυνών.

«Γιατί δεν λειτούργησε και σε ποιο επίπεδο, θα εξηγηθεί με απόλυτο τρόπο στον κόσμο που έμεινε στα αυτοκίνητά του και χωρίς ρεύμα στο σπίτι του. Δεν είναι η ώρα αυτής της συζήτησης τώρα. Όταν αποκατασταθεί η λειτουργία της πόλης, όλα θα ειπωθούν».

Την ανάγκη για αναζήτηση ευθυνών από την εταιρεία διαχείρισης της Αττικής Οδού για το κυκλοφοριακό χάος που δημιουργήθηκε στους δρόμους και την ταλαιπωρία των πολιτών επισήμανε μεταξύ άλλων από νωρίς και ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης. Παράλληλα, ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι ως Πολιτεία οφείλουν μια απολογία σε όσους ταλαιπωρήθηκαν και ταλαιπωρούνται αυτή τη στιγμή, ενώ ζήτησε συγγνώμη για την ταλαιπωρία των πολιτών.

Δεν πέρασε απαρατήρητη πάντως η κόντρα κυβέρνησης-ΕΜΥ σχετικά με το εάν υπήρξαν επαρκείς ή όχι προειδοποιήσεις για την ένταση της κακοκαιρίας και την ακριβή άφιξή της.

«Η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία είχε ενημερώσει έγκαιρα για την κακοκαιρία Ελπίδα» επισήμανε ο διευθυντής της ΕΜΥ, Θεόδωρος Κολυδάς.

«Η κακοκαιρία Ελπίδα χαρακτηρίστηκε εξαρχής και έγκαιρα ως ένα επικίνδυνο καιρικό φαινόμενο. Δόθηκε κόκκινος συναγερμός και από πλευράς της ΕΜΥ προσδιορίστηκε χρονικά με μεγάλη ακρίβεια», γράφει σε ανάρτησή του ο κ. Κολυδάς.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων αποφάσισε τη διεξαγωγή αυτεπάγγελτης έρευνας για την ακινητοποίηση αμαξοστοιχιών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τη Δευτέρα.


Πηγή