Δευτέρα , 29 Απρίλιος 2024

Αλλάζουν οι συνήθειες και η κουλτούρα του Έλληνα στην μπίρα

Ανάκαμψη της αγοράς μπίρας την τρέχουσα χρονιά βλέπει ο Κώστας Βαλκάνας, Διευθυντής Πωλήσεων της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Αναφέρεται στη συνεργασία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και της οικογένειας Μάμου, ενώ ταυτόχρονα διαπιστώνει αλλαγή στην κουλτούρα των Ελλήνων.

Συνέντευξη στην Ελεάνα Κηπουρού

Όπως σημειώνει μιλώντας στο newsbeast.gr : «Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ποικίλα χρώματα, τα αρώματα και τις διαφορετικές γεύσεις μπίρας, ενώ έκανε την εμφάνισή της και στη χώρα μας η παγκόσμια τάση της μικροζυθοποιίας – μια εξέλιξη που θεωρούμε ιδιαιτέρως θετική για την κουλτούρα της μπίρας στην Ελλάδα».

Ποιες είναι οι τάσεις του 2018 για την πορεία της μπίρας στην αγορά; Πώς κινείται η κατά κεφαλή κατανάλωση στη χώρα;

Τα πρώτα μηνύματα από την αγορά ενισχύουν την αισιοδοξία μας για μια θετική πορεία στην κατηγορία της μπίρας, αλλά και του μηλίτη, τη φετινή χρονιά. Εκτίμησή μας είναι ότι σταδιακά η αγορά της μπίρας, στο σύνολό της, θα αρχίσει να ανακάμπτει, μετά τη μικρή υποχώρηση της τάξης του 2-3% πέρυσι. Στα θετικά του 2018 προσμετράται η σταθερά ανοδική τάση του τουρισμού στην Ελλάδα, καθώς και ότι το Πάσχα και ο πολύ καλός καιρός σήμαναν την έναρξη της εαρινής περιόδου νωρίτερα φέτος. Είναι γεγονός ότι η κατανάλωση της μπίρας στη χώρα μας παρουσιάζει, ακόμη και σήμερα, έντονη εποχικότητα, ενώ έχουμε τη δεύτερη χαμηλότερη κατά κεφαλή κατανάλωση πανευρωπαϊκά. Για αυτό και στόχος μας στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία είναι να «χτίσουμε» περαιτέρω την κουλτούρα της μπίρας στην Ελλάδα, κάτι το οποίο θα δώσει ώθηση στην κατηγορία στο σύνολό της.

Ποια είναι η κουλτούρα που επικρατεί στην Ελλάδα;

Οι Έλληνες καταναλωτές, στην πλειοψηφία τους, είχαν συνδυάσει τη μπίρα με την «κλασική» ξανθιά lager, την οποία αποζητούσαν κυρίως το καλοκαίρι. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ποικίλα χρώματα, τα αρώματα και τις διαφορετικές γεύσεις μπίρας, ενώ έκανε την εμφάνισή της και στη χώρα μας η παγκόσμια τάση της μικροζυθοποιίας – μια εξέλιξη που θεωρούμε ιδιαιτέρως θετική για την κουλτούρα της μπίρας στην Ελλάδα. Από την πλευρά μας, έχουμε επενδύσει σημαντικά τα τελευταία χρόνια στο ενδιαφέρον των καταναλωτών για κάτι διαφορετικό, δίνοντας τους ολοένα και περισσότερες γευστικές επιλογές και προωθώντας την μπίρα ως ποτό που μπορεί να καταναλωθεί τόσο μόνο του, όσο και να συνοδεύσει ιδανικά ένα γεύμα. Για εμάς στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία, η ανάπτυξη της κουλτούρας της μπίρας αποτελεί μονόδρομο. Είναι, όμως, μια προσπάθεια που απαιτεί συντονισμένες προσπάθειες σε βάθος χρόνου και στην οποία θα πρέπει να συμβάλει το σύνολο των παικτών της αγοράς.

Πόσο επηρεάζει ο ΕΦΚ στα αλκοολούχα ποτά την αγορά μπίρας συνολικά;

Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στη μπίρα ουσιαστικά διπλασιάστηκε το 2016. Σε συνδυασμό, μάλιστα, με την αύξηση του ΦΠΑ από 18% σε 24%, αποτέλεσμα ήταν οι τελικές τιμές λιανικής να καταγράψουν σημαντική άνοδο. Η υποχώρηση στην αγορά μπίρας συνολικά, στην οποία αναφέρθηκα προηγουμένως, είχε άμεση σχέση με την αύξηση της φορολογίας. Για να κάνετε τη σύγκριση, ο φόρος στην Ελλάδα είναι σήμερα τετραπλάσιος της Πορτογαλίας, μιας αγοράς αρκετά κοντινής με τη δική μας, από πλευράς κουλτούρας. Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχει επισημάνει επανειλημμένως ότι η υπερβολική αύξηση της φορολογίας είναι αντιπαραγωγική, ενώ δεν εξυπηρετεί ούτε τον βασικό στόχο της που είναι η αύξηση των εσόδων του κράτους.

Γιατί επιλέξατε την αναβίωση της ιστορικής μπίρας Μάμος; Ετοιμάζονται και άλλες ανάλογες κινήσεις;

Η ΜΑΜΟΣ έχει μια ξεχωριστή θέση στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων μας. Πρόκειται για μία πρωτοπόρα ελληνική μάρκα που ξεκίνησε να παράγεται εκ νέου μετά από απουσία 40 ετών, στην πόλη καταγωγής της, την Πάτρα. Η αναβίωσή της προέκυψε από τη συνεργασία της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας και της οικογένειας Μάμου, μέσω παραχώρησης άδειας χρήσης του σήματος της ΜΑΜΟΣ, με στόχο να φέρουμε την ιστορική αυτή μπίρα στο σήμερα. Οι καταναλωτές της Πάτρας και της ευρύτερης Πελοποννήσου, όπου κυκλοφόρησε αρχικά, την αγκάλιασαν για την αυθεντικότητα και την ποιότητα της γεύσης της, κάτι το οποίο αποτυπώθηκε ξεκάθαρα στις πωλήσεις. Πιστεύουμε ότι αυτά τα στοιχεία είναι που θα την ξεχωρίσουν ώστε να έχει αντίστοιχη επιτυχία από φέτος και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Η Αθηναϊκή Ζυθοποιία ετοιμάζει να ρίξει και νέα προϊόντα στην αγορά;

Η καινοτομία βρίσκεται στο DNA της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας από τη σύστασή της. Ειδικά τα τελευταία χρόνια, έχουμε διευρύνει σημαντικά τη γκάμα των προϊόντων μας. Μόνο το 2017, παρουσιάσαμε στην αγορά 4 νέα προϊόντα, στις κατηγορίες της μπίρας και του μηλίτη. Στόχος μας είναι να ενισχύσουμε την παρουσία μας στην κατηγορία των προϊόντων με μειωμένο ή καθόλου αλκοόλ, τα λεγόμενα low/no, που αποτελούν πλέον μία ξεκάθαρη τάση παγκοσμίως. Σε αυτά περιλαμβάνονται η Heineken Light, με λιγότερες θερμίδες και λιγότερο αλκοόλ, οι δροσερές Amstel Radler, η Amstel Free, η πρώτη μπίρα χωρίς αλκοόλ στην Ελλάδα, αλλά και η Buckler. Έμφαση δίνουμε, επίσης, στην αγορά του μηλίτη, όπου πριν από ένα χρόνο λανσάραμε τη δεύτερη ετικέτα μας, τον Μηλοκλέφτη. Και δεν σταματούμε εκεί. Τον Φεβρουάριο, στην έκθεση HO.RE.CA., παρουσιάσαμε στην Ελλάδα το BLADE, μια καινοτόμα επιτραπέζια συσκευή για το τέλειο σερβίρισμα της βαρελίσιας μπίρας. Πρόκειται για μια μοναδική λύση που επιτρέπει την εξοικονόμηση χώρου και τον περιορισμό των απωλειών στα καταστήματα, ενώ εξασφαλίζει τη φρεσκάδα και την υψηλή ποιότητά του προϊόντος από την πρώτη έως τη τελευταία σταγόνα.

Πώς εξελίσσεται η στρατηγική της εταιρείας «από το χωράφι μέχρι το ποτήρι»;

Στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία ακολουθούμε μια καθετοποιημένη ελληνική γραμμή παραγωγής, όπως ακριβώς το αναφέρετε: «από το χωράφι στα ποτήρια μας». Αυτό σημαίνει ότι για την παραγωγή των προϊόντων μας στην Ελλάδα, χρησιμοποιούμε εξ ολοκλήρου ελληνικές πρώτες ύλες. Μέσω του προγράμματος συμβολαιακής καλλιέργειας, συνεργαζόμαστε με 2.500 παραγωγούς σε όλη τη χώρα, από τους οποίους προμηθευόμαστε 100% ελληνικό κριθάρι για τις μπίρες μας. Είμαστε, παράλληλα, η πρώτη εταιρία που παρήγαγε στην Ελλάδα βύνη, η οποία στη συνέχεια ζυθοποιείται στις μονάδες μας σε Πάτρα και Θεσσαλονίκη. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε αξία στην Ελλάδα σε όλη την αλυσίδα παραγωγής και υποστηρίζουμε εμμέσως 27.000 θέσεις εργασίας. Είναι στρατηγική μας επιλογή να συνεχίσουμε να επενδύουμε στην επέκταση της παραγωγής μας στην Ελλάδα, με νέα προϊόντα σε νέες κατηγορίες, καθώς και των εξαγωγών των προϊόντων μας σε όλο τον κόσμο.

Πόσο ανταγωνιστική είναι η αγορά μπίρας;

Η αγορά της μπίρας στην Ελλάδα είναι άκρως ανταγωνιστική. Μια ματιά στους αριθμούς το αποδεικνύει. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περισσότερες από 60 ζυθοποιίες, πολλές από τις οποίες έκαναν την εμφάνισή τους στον κλάδο την τελευταία δεκαετία. Ορισμένες δε από αυτές, αναπτύχθηκαν ταχύτατα και απέσπασαν σημαντικά μερίδια αγοράς. Είναι, επομένως, ξεκάθαρο ότι πρόκειται για έναν κλάδο που δίνει την ευκαιρία στους νέους παίκτες να αναπτύξουν τις δράσεις τους. Εμείς θέλουμε να είμαστε κομμάτι μιας αγοράς που αναπτύσσεται με κινητήριο δύναμη τον υγιή ανταγωνισμό. Κοινή μας πρόκληση είναι να ενισχύσουμε την κουλτούρα της μπίρας στη χώρα μας, προσφέροντας στους καταναλωτές ποιοτικά προϊόντα και γευστικές επιλογές που καλύπτουν ολοένα και περισσότερες προτιμήσεις και δημιουργούν νέες περιστάσεις κατανάλωσης.

localStorage.clear();


Πηγή