Παρασκευή , 29 Μάρτιος 2024

Τι συμβαίνει με το Meta-Facebook; Καταρρέει η μετοχή, χάνει χρήστες, συμπαρασύρει και τη Wall Street

Αλυσιδωτές οικονομικές αντιδράσεις προκαλεί η βουτιά στην τιμή των μετοχών της Meta (Facebook).

Οι μετοχές της κατακρημνίστηκαν κατά 25% σήμερα στη Γουόλ Στριτ, έπειτα από τα απογοητευτικά οικονομικά αποτελέσματα. Στις 16.35 ώρα Ελλάδας, η μετοχή της Meta Platforms, μητρική του Facebook, έπεσε κατά 25,81%, στα 239,56 δολάρια, συμπαρασύροντας και τον δείκτη Nasdaq σε πτώση 2,29%.

Η «βουτιά» της μετοχής του Facebook έχει προκαλέσει απώλειες σχεδόν 200 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την εταιρεία.

Ο κολοσσός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ο οποίος έχασε χρήστες στη Βόρεια Αμερική για πρώτη φορά στην ιστορία του, ανακοίνωσε την Τετάρτη, μετά το κλείσιμο των συναλλαγών, μειωμένα κέρδη κατά το τέταρτο τρίμηνο και μια προοπτική επιβραδυμένης ανάπτυξης το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Το λογότυπο της Meta
Το λογότυπο της Meta / AP Photo

Η τεράστια αυτή «βουτιά» που καταγράφει η τιμή της μετοχής της Facebook σημειώθηκε τη στιγμή που η εταιρεία επιχειρεί μία μεγάλη στροφή προς την εικονική πραγματικότητα, με το προϊόν «Metaverse», όπως είχε ανακοινώσει ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ.

Metaverse: 43χρονη καταγγέλλει virtual ομαδικό βιασμό από ανδρικά avatar

Το Facebook έρχεται στην Ελλάδα: Εξαγοράζει τη startup Accusonus για 100 εκατ. ευρώ και ιδρύει τη Meta Hellas

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη πτώση μετοχής της εταιρείας στην ιστορία της. Η προηγούμενη μεγάλη πτώση είχε σημειωθεί στις 26 Ιουλίου του 2018, όταν η εταιρεία είχε χάσει 120 δισ. δολάρια.

«Βουτιά» στη Wall Street μετά την πτώση της μετοχής της Meta

Τα οικονομικά στοιχεία του ομίλου έφεραν απογοήτευση στους επενδυτές, δείχνοντας μείωση του αριθμού των χρηστών του Facebook, για πρώτη φορά στην ιστορία της πλατφόρμας.

Ο Nasdaq υποχώρησε κατά 2,29%, καθώς οι μετοχές άλλων εταιρειών μέσων κοινωνικής δικτύωσης δέχτηκαν επίσης πτώσεις.

Η Twitter Inc και η Pinterest Inc υποχώρησαν περισσότερο από 5%, ενώ το Snapchat έχασε 20,6%.

Οι μεγάλες τεχνολογικές μετοχές, όπως της Alphabet Inc και της Microsoft Corp, σημείωσαν πτώση περίπου 0,8% και 1,7%, αντίστοιχα, ενώ η Amazon.com Inc υποχώρησε κατά 6,8%.

Μειώθηκαν για πρώτη φορά οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες του Facebook

Το Facebook σημείωσε πτώση στον αριθμό των καθημερινών ενεργών χρηστών για πρώτη φορά στην ιστορία του, από την ίδρυση της εταιρείας το 2004 μέχρι σήμερα.

Ο αριθμός των ενεργών χρηστών σε όλον τον κόσμο έπεσε από τα 1.93 δισεκατομμύρια, τον αριθμό δηλαδή στον οποίο βρισκόταν κατά τη διάρκεια του τρίτου τετάρτου του 2021, σε 1.929 δισεκατομμύρια χρήστες.

Παρατηρήθηκε μείωση στους χρήστες στην Αφρική και τη Λατινική Αμερική, κάτι που οι αναλυτές κρίνουν ως ανησυχητική εξέλιξη για τον κολοσσό, καθώς ένας από τους στόχους της εταιρείας είναι να μεγαλώσει την επιρροή της εκτός των ορίων της βασικής της αγοράς, της αμερικανικής δηλαδή, στην οποία επίσης παρατηρήθηκε μείωση του αριθμού των χρηστών.

Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ
Ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ / AP Photo

Οι μηνιαίοι χρήστες -οι οποίοι κάνουν χρήση του Facebook έστω μια φορά τον μήνα- έμειναν σταθεροί, στα 2,91 δισ., κατά το τελευταίο τρίμηνο πέρυσι, αλλά ο συνολικός αριθμός των μηνιαίων ενεργών χρηστών σε όλες μαζί τις θυγατρικές πλατφόρμες (Facebook, Instagram, WhatsApp κ.α.) αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με ένα έτος πριν, φθάνοντας τα 3,59 δισεκατομμύρια.

Όλο και λιγότεροι νεαροί χρήστες επιλέγουν το Facebook

Πέρυσι, κυκλοφόρησαν εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας, μέσω διαρροής, τα οποία περιελάμβαναν παρουσιάσεις που λειτουργούσαν ως προειδοποίηση για τη μείωση των νέων σε ηλικία χρηστών της πλατφόρμας.

Ένα από τα έγγραφα ανέφερε πως το Facebook σημειώνει πτώση στην ενασχόληση των χρηστών νεαρής ηλικίας με την πλατφόρμα, στις περισσότερες δυτικές και σε αρκετές άλλες χώρες του κόσμου.

Μένει να φανεί πόσο θα επηρεάσει το Metaverse την τάση αυτή της απομάκρυνσης των νεότερων ηλικιών από την πλατφόρμα, ιδίως μακροπρόθεσμα.

Σκληρός ανταγωνισμός από το TikTok

Το TikTok αναγνωρίζεται ως μία από τις βασικές αιτίες της πτώσης που καταγράφει το Facebook, με τον ίδιο τον Ζάκερμπεργκ να προχωρά σε σχετικές δηλώσεις, λέγοντας πως «οι άνθρωποι έχουν πλέον πολλές επιλογές σχετικά με το πώς θέλουν να περνούν τον χρόνο τους, και εφαρμογές όπως το TikTok σημειώνουν τεράστια ανάπτυξη».

Το TikTok έχει φτάσει το ένα δισεκατομμύριο σε χρήστες παγκοσμίως, και θεωρείται ένας από τους βασικούς λόγους που η Meta δυσκολεύεται στον ανταγωνισμό όσον αφορά στην αγορά των νεαρών καταναλωτών, που στρέφονται όλο και περισσότερο προς τις πλατφόρμες διαμοιρασμού βίντεο.

Ο Ζάκερμπεργκ ανακοινώνει το rebranding
Ο Ζάκερμπεργκ ανακοινώνει το rebranding / AP Photo

Το Facebook, πάντως, έχει ετοιμάσει και τη δική του «απάντηση» στο TikTok, με το Reels, που δίνει στους χρήστες τη δυνατότητα καταγραφής και ανάρτησης μικρών σε διάρκεια βίντεο. Ο Ζάκερμπεργκ εμφανίζεται αισιόδοξος για το μέλλον του Reels, καθώς αναφέρει πως με αυτό το προϊόν το Facebook μπορεί να κερδίσει νεότερους ηλικιακά χρήστες μακροπρόθεσμα.

Ωστόσο, ο ίδιος παραδέχεται ότι βραχυπρόθεσμα παρατηρείται μικρότερη ανάπτυξη εσόδων για την εταιρεία.

Επίσης, ως σημαντικός λόγος για την πτώση που καταγράφει η μετοχή του Facebook αναφέρεται η πολιτική απορρήτου της Apple, που επηρεάζει τις στοχευμένες διαφημίσεις και τις κάνει λιγότερο αποδοτικές. Οι αλλαγές στην πολιτική απορρήτου της Apple, που τέθηκαν πρόσφατα σε ισχύ, καθιστούν πιο δύσκολο για εταιρείες όπως η Meta να παρακολουθούν τους χρήστες για διαφημιστικούς σκοπούς -κάτι που επηρεάζει τα έσοδα της εταιρείας.

Η «στροφή» στο Metaverse και το μέλλον της πλατφόρμας

Το Metaverse, η «στροφή» του Ζάκερμπεργκ προς μια «ένωση» της πραγματικότητας με τον ψηφιακό κόσμο, είναι ένα φιλόδοξο πρότζεκτ που ακόμη δεν έχει «απλωθεί» πλήρως. Ο Ζάκερμπεργκ φαίνεται πάντως πεπεισμένος για το μέλλον της πλατφόρμας, καθώς μάλιστα προχώρησε σε «rebranding» της Facebook. Ωστόσο, η πλήρης εξέλιξη της πλατφόρμας αυτής δεν αναμένεται σύντομα και έτσι θα περάσει καιρός μέχρι να φανεί το «εκτόπισμα» του πρότζεκτ, τόσο σε επίπεδο χρηστών και ενασχόλησης όσο και σε οικονομικό επίπεδο.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, δήλωσε «ενθαρρυμένος από την πρόοδο που κάναμε τον τελευταίο χρόνο» και διαβεβαίωσε ότι «θα συνεχίσουμε να επενδύουμε το 2022, καθώς δουλεύουμε για τη δημιουργία του metaverse».

Στο πλαίσιο αυτό, η θυγατρική Meta Reality Labs, που έχει αναλάβει τον τομέα επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας και παρουσίασε για πρώτη φορά ξεχωριστά οικονομικά αποτελέσματα, εμφάνισε αυξημένες καθαρές ζημιές 10,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021, έναντι ζημιών 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2020.

Ο Ζάκερμπεργκ παραδέχτηκε ότι ο τομέας αυτός της εταιρείας δεν πρόκειται να είναι κερδοφόρος «στο κοντινό μέλλον», αλλά εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι οι επενδύσεις στο metaverse θα αποδώσουν τελικά καρπούς.

Σημειώνεται ότι η Meta Reality Labs είχε έσοδα περίπου 2,3 δισ. δολάρια το 2021.

Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της Alphabet, μητρικής της Google, ότι στο τελευταίο τρίμηνο του 2021 εμφάνισε αύξηση 36% στα κέρδη της και 32% στα έσοδά της.


Πηγή