Δευτέρα , 24 Φεβρουάριος 2020

Γυμναστική στην εγκυμοσύνη: Τι να προσέχετε για να προστατεύσετε τον εαυτό σας και το μωρό σας

Η εγκυμοσύνη, με το συνεπακόλουθο θαύμα της δημιουργίας μιας νέας ζωής, αποτελεί μοναδική εμπειρία, η οποία επηρεάζει με πολλαπλούς τρόπους τόσο τη φυσιολογία του σώματος όσο και την ψυχοσύνθεση της μέλλουσας μητέρας.

Οι αλλαγές που παρατηρούνται στον γυναικείο οργανισμό συχνά προκαλούν στρες, στο οποίο η γυναικεία φύση καλείται να ανταπεξέλθει. Ένα εύλογο ερώτημα που γεννάται είναι αν επιτρέπεται σε μια γυναίκα να γυμνάζεται κατά τη διάρκεια της κύησης.

Η απάντηση δεν μπορεί να είναι μονολεκτικά θετική ή αρνητική, καθώς υπόκειται σε περιορισμούς και προϋποθέσεις. Θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός και ξεχωριστός. Συνεπώς, οι οδηγίες που δίνονται παρακάτω θα πρέπει να αναπροσαρμόζονται στις εκάστοτε ιδιαιτερότητες και απαιτήσεις. Ο θεράπων ιατρός θεωρείται ως ο πλέον κατάλληλος να αξιολογήσει τις μεταβολές αυτές και να κατευθύνει κατάλληλα τη μέλλουσα μητέρα.

Πλεονεκτήματα της άσκησης στην εγκυμοσύνη

– Ευκολότερος τοκετός

– Ταχύτερη αποκατάσταση μετά τον τοκετό

– Προαγωγή της ψυχολογικής κατάστασης της εγκύου

– Θετική επίδραση στην υγεία του εμβρύου

– Μείωση των ενοχλήσεων στην περιοχή της μέσης, στην οσφυϊκή μοίρα

– Διατήρηση του σωματικού βάρους της εγκύου στα επιθυμητά επίπεδα

– Αποφυγή γέννησης υπέρβαρου παιδιού

Μειονεκτήματα της έντονης άσκησης στην εγκυμοσύνη

– Αύξηση του ψυχοσωματικού στρες, το οποίο ήδη είναι αυξημένο λόγω της εγκυμοσύνης

– Υπογλυκαιμικά επεισόδια

– Πιθανός τραυματισμός

– Αίσθημα έντονης κόπωσης

Αρνητικές επιδράσεις της έντονης άσκησης στο έμβρυο

– Μειωμένη αιμάτωση του εμβρύου, με αποτέλεσμα την πλημμελή οξυγόνωση και θρέψη του

– Υπογλυκαιμία του εμβρύου

– Υπερβολική αύξηση της θερμοκρασίας του εμβρύου, ως συνεπακόλουθο της αύξησης της θερμοκρασίας της μητέρας

– «Παλίνδρομος κύηση»

– Πρόωρο νεογνό, επειδή η έντονη καταπόνηση φαίνεται ότι μειώνει το διάστημα κυοφορίας

bigstock Pregnant woman touching her st 178117885

Συμβουλές για ασφαλή άσκηση κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης

– Η συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης θα πρέπει να ξεκινά πολύ πριν την κυοφορία. Είναι προτιμότερο να προϋπάρχει ένα καλό επίπεδο φυσικής κατάστασης, παρά να γίνεται προσπάθεια να αποκτηθεί εκ των υστέρων.

– Αποφυγή κραδασμών. Συνιστάται ως άσκηση η κολύμβηση και το περπάτημα παρά το τρέξιμο. Πρόγραμμα διάρκειας το πολύ 30 λεπτών, 3 ημέρες την εβδομάδα θεωρείται ασφαλές και αποδοτικό.

– Η ένταση της άσκησης να είναι ήπια έως μέτρια. Αποφυγή υψηλής έντασης, η οποία αυξάνει το ψυχοσωματικό στρες της εγκύου και του εμβρύου.

– Ο προγραμματισμός, η διάρκεια και η ένταση της άσκησης θα πρέπει να είναι αποκλειστικά προσαρμοσμένα στις ιδιαιτερότητες και τις ανάγκες της εγκύου.

– Αποφυγή, ιδίως το τελευταίο τρίμηνο, ασκήσεων από ύπτια θέση-ανάσκελα, καθώς επιφέρουν μείωση της αιμάτωσης του εμβρύου.

– Αποφυγή άσκησης σε ακραίες κλιματολογικές συνθήκες, ιδίως κατά τη διάρκεια έντονης ζέστης σε συνδυασμό με υψηλά ποσοστά υγρασίας.

– Αποφυγή χρήσης σάουνας, καθώς η αύξηση της θερμοκρασίας του σώματος επηρεάζει αρνητικά με πρόκληση αναπνευστικών διαταραχών, φλεβίτιδας κ.ά. την έγκυο, με μείωση της αιματικής ροής το έμβρυο.

– Άφθονη λήψη νερού και χυμών πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος του Προγράμματος γυμναστικής. Αποφυγή λήψης αναψυκτικών, αεριούχων ποτών, διεγερτικών ροφημάτων.

– Η έγκυος θα πρέπει να παρατηρεί την παρουσία ανησυχητικών συμπτωμάτων (πόνος, ταχυκαρδία, γενική δυσφορία, υπέρταση, αιμορραγία, απουσία κίνησης εμβρύου) και να ενημερώνει αμέσως τον θεράποντα ιατρό.

– Τήρηση διαλειμμάτων κατά τη διάρκεια των ασκήσεων. Για κάθε 10 λεπτά άσκησης να παρεμβάλλεται διάλειμμα 2-3 λεπτών.

Συμπερασματικά, η προϋπάρχουσα καλή φυσική κατάσταση της εγκύου, η ομαλή πορεία της κύησης και η στενή ιατρική παρακολούθηση είναι προϋποθέσεις που της επιτρέπουν να συμμετέχει με ασφάλεια σε προγράμματα άσκησης.

Οποιαδήποτε διαταραχή της ομαλής πορείας της κυοφορίας θα πρέπει να οδηγεί στη διακοπή της άσκησης και στην επαναξιολόγηση της όλης κατάστασης.

Θεόδωρος Καστανιάς, Καθηγητής Σωματικής Αγωγής, Διδάκτορος Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, Πηγή: Eλληνικό Ίδρυμα Καρδιολογίας (ΕΛ.Ι.ΚΑΡ.)

Δείτε κι αυτό:

Γλυκά στην εγκυμοσύνη: Πώς επηρεάζουν τη μελλοντική υγεία του μωρού

Εγκυμοσύνη & τοκετός: Τρεις «αστικοί μύθοι» που υποστηρίζουν οι επιστήμονες


Πηγή